Tuesday, January 2, 2018

Cara Penyimpanan Susu Ibu (EBM)

BAGI IBU-IBU YANG BETUL INGIN MENYUSUKAN BAYI MEREKA SECARA KONSISTEN WAJIB BACA. DI SINI IST AKAN KONGSIKAN CARA PENGENDALIAN SUSU PERAHAN (EBM) 

MAKSUD ISTILAH YANG DIGUNAKAN:
1) EBM - Expressed breast milk (Susu ibu perahan)
2) FRESH EBM - Susu ibu yang baru diperah
3) FROZEN EBM - Susu ibu yang dibekukan
4) CHILLED EBM - Susu ibu yang hanya di simpan di dalam chiller/tidak dibekukan

TEMPOH HAYAT SUSU IBU:
1) FRESH EBM - Tahan 4 jam  dan boleh dibiarkan di dalam suhu bilik (25 oC - 37 oC) bagaimanapun jangan melebihi 4 jam kerana cuaca di Malaysia agak panas. 8 jam di dalam bilik beraircond (15 oC - 25 oC), pastikan aircond sentiasa di pasang, apabila sudah dipanaskan akan tahan selama 4 jam
2) CHILLED EBM - Tahan 4 jam selepas dipanaskan, jika bayi sudah minum perlu habiskan dalam masa 1-2 jam kerana air liur bayi telah bercampur dengan susu
3) FROZEN EBM - Tahan 1 jam selepas dipanaskan, jangka hayat susu sejuk beku adalah singkat, panaskan susu mengikut jumlah yang diperlukan anak untuk sekali penyusuan. Selepas 1 jam susu perlu dibuang sama ada sudah diminum atau tidak. Tahan selama 24 jam apabila diturankan ke bahagian chiller.



PERALATAN YANG DIPERLUKAN UNTUK MEMERAH SUSU:
1) BREASTPUMP : Sekarng ada bermacam-macam jenis breastpump dijual sama ada manual atau elektrik. Untuk memudahkan urusan mengepam beli sahaja yang rechargeble senang, mudah dan boleh dibawa kemana-mana sahaja. Pastikan semua part lengkap dan tiada yg tercicir supaya urusan mengepam tidak terganggu.
2) STORAGE BOTTLE / STORAGE BAG (LINER) : Pastikan dalam keadaan bersih dan kering. Pilih botol / liner yg bebas BPA (Bisphenol-A) Jika berada di pejabat, pastikan anda mempunya cooler bag dan icepack yg telah dibekukan jika pejabat anda tiada kemudahan peti sejuk.


SESI MEMERAH
1) Selepas tamat sesi perahan pastikan susu yang disimpan di dalam botol/plastik di tulis dengan :-
* Tarikh & Masa (Jika hasil dalam satu botol tersebut merupakan hasil dari 2 sesi perahan, pilih masa untuk sesi pertama)
*Nama anak (jika bercadang untuk menggunakan botol yang sama untuk dihantar kepada pengasuh dan terdapat bayi lain yg juga dibekalkn dgn ebm oleh ibu mereka)
 2) Jika berada di pejabat :-
*Apabila di pejabat selesai tamat sesi perahan terus simpan susu yg diperah ke dalam bahagian bawah peti sejuk/chiller (tray paling atas dan letakkan di bahagian dalam) atau simpan ke dalam cooler bag yg berisi icepack yg telah dibekukan supaya suhu susu sentiasa sejuk.
*Hasil perahan kanan dan kiri boleh terus dicampur ke dalam botol yg sama.
*Jika anda mengejar masa corong dan peralatan lain tidak perlu dibasuh jika anda ingin menggunakannya lagi boleh terus masukkan ke dalam cooler bag atau simpan di dalam bekas makanan yg bersih dan tertutup dan simpan di dalam freezer.
*Pastikan semua peralatan tersebut di basuh dgn sempurna apabila sampai dirumah. Jika anda tidak mengejar masa bolehlah alirkan alatan pam dengan air paip sebelum disimpan.
*Jika berada di pejabat, FRESH EBM yang baru diperah tidak perlu dibekukan bagi memelihara kandungan nutrien dan antibodi yang terdapat  di dalam susu ibu menjadi kurang jika dibekukan. ia juga memudahkan pengendalian sewaktu anda membawa stok ebm balik ke rumah nanti. Susu yang dibekukan (FROZEN EBM) apabila sudah cair tidak boleh dibekukan semula.
3) Jika berada di rumah atau masih dalam tempoh cuti bersalin ;-
*Anda boleh terus letakkan sebentar di dalam chiller untuk disejukkan dan apabila sejuk terus simpan stok ke dalam freezer untuk dibekukan
*Atau simpan di dalam chiller jika mahu digunakan dalam masa terdekat
*Corong dan peralatan lain terus di basuh dan dikeringkan untuk kegunaan seterusnya, jika mahu gunakan lagi bolehlah disimpan di dalam bekas makanan yg bersih dan simpan di dalam freezer.

Nota Penting :
Susu perahan dari sesi/masa berbeza boleh dicampurkan bersama dalam satu botol yg sama dengan syarat suhu kedua2nya mestilah sama.Contohnya jika sesi 1 (jam 8pg) anda dapat 3oz dan terus masukkan ke dalam chiller/cooler bag berisi icepack, sesi 2 (jam 10tgh) anda dapat 3oz susu tersebut boleh dicampurkan bersama sesi 1 dgn syarat anda perlulah sejukkan hasil sesi 2 tadi terlebih dahulu bila keduanya sudah sejuk baru lah boleh dicampur dalam satu botol/plastik. Pastikan semua hasil perahan yg dicampur dlm tarikh yg sama. Ini kerana komposisi susu ibu berbeza setiap 24jam.


CARA MELABEL BOTOL UNTUK MEMUDAHKAN PENGASUH?
1) Untuk bekalan dihantar kepada pengasuh, ist telah menyediakan botol yang berbeza warna penutupnya. Penutup biru (FRESH/CHILLED EBM) dan penutup merah (FROZEN EBM) yang telah dilabel tarikh/masa mengepam.
2) Tarikh/masa sangat penting ya untuk kita memastikan jika ada lebihan susu yang dihantar ke pengasuh, jika lebihan itu daripada FROZEN EBM mesti dihabiskan dalam masa 24jam dan lebihan untuk CHILLED EBM kita boleh gunakan susu tersebut pada keesokan harinya kerana ia boleh bertahan sehingga 5 hari di dalam chiller dari tarikh perahan. Pastikan bayi di bawah 6 bulan tidak hanya dibekalkan dgn FROZEN EBM sahaja sebaiknya campurkan dengan FRESH/CHILLED EBM juga.

CARA MENCAIRKAN DAN MEMANASKAN SUSU PERAHAN
*(FROZEN EBM), letakkan susu beku yang hendak digunakan dibahagian rak bawah peti sejuk semalaman supaya mudah dicairkan ataupun merendam susu tersebut di dalam bekas berisi air
(tetapi , masih dalam peti sejuk). Sentiasa gunakan susu yang paling awal di perah. Susu yang dibekukan akan menampakkan lemak terpisah menjadi dua lapisan. Goyangkan bekas dengan perlahan-lahan untuk menggabungkan lapisan lemak yang terpisah itu.Rendamkan bekas berisi susu di dalam air panas suam (1 bahagian air panas ditambah 2 bahagian air biasa). Dinasihatkan anda hanya panaskan kuantiti susu yang hendak digunakan untuk satu sesi penyusuan sahaja. Pastikan suhu susu suam dengan menitiskan beberapa titis susu di bahagian pergelangan tangan anda. Susu yang dipanaskan mestilah digunakan dalam masa 1 jam (dan tidak boleh disimpan semula).
*(CHILLED EBM), keluar susu yang hendak digunakan dibahagian rak bawah peti sejuk (Chiller) dan rendamkan susu tersebut di dalam bekas berisi air panas suam (1 bahagian air panas ditambah 2 bahagian air biasa) atau yang paling mudah gunakan warmer yang banyak dijual di pasaran. Susu yang dipanaskan mestilah digunakan dalam masa 4 jam.

1 comment: